לב יגאל
כ"ז כסלו תרצ"ד - 15/12/1933
כ"ג חשון תשס"ב - 9/11/2001
שם אב: אברהם לב
שם אם: טייבלה (טובה) לבית שוכמן
תולדות חיים
יגאל לב נולד בארץ-ישראל, בקיבוץ גבעת השלושה, לטייבלה ואברהם לב, הבכור בין שלושת בניהם יגאל, משה והצעיר נחום. אחיו, משה (משהל'ה), נהרג בעת שרותו הצבאי בצנחנים בשנת 1961 והוא בן 18. עד גיל 21 התגורר יגאל בקיבוץ גבעת השלושה, כאשר את תקופת לימודיו העל יסודיים עשה בקיבוץ עין חרוד, שם שהה עד גיוסו לצה"ל. לאחר שהשתחרר עזב את המסגרת הקיבוצית. למרות שעזב את הקיבוץ בגיל צעיר, נותרו בו מנטליות, סגנון דיבור והופעה חיצונית של "קיבוצניק" עד אחרית ימיו.
אביו, אברהם לב (לעוו) (1910–1970), היה משורר שהשתייך לקבוצת "יונג וילנה", זרם ספרותי יהודי-יידישאי וילנאי. בארץ נמנה אברהם לב על חבורת משוררי היידיש בארץ ישראל. בנו יגאל, כצבר שאינו דובר יידיש, התוודע אל יצירת אביו באמצעות שירה מתורגמת.
חינוכו היה נוקשה, אופייני לתקופת הלינה המשותפת בקיבוצים, ובלתי רגשי. בבגרותו, בעיסוקו כסופר, לא העביר ביקורת על דרך חינוכית זו ואפילו ניסה למצוא בה יתרונות כמו: חוסן נפשי ורגשי, יכולת להיות שותף, עמידה על הדעה האישית ויצירת דימוי עצמי חיובי. בספרו האחרון, "קדיש לאברהם", ספר המבוסס על זיכרונותיו ותחקיריו ועל יומנו של אביו, עבר לב תהליך של חיפוש שורשים השזור בסיפורם של בני העלייה החמישית, שעלו בראשית שנות השלושים של המאה העשרים והיו לדעתו "מגש הכסף של החברה הישראלית".
יגאל לב נישא פעמיים. אשתו השנייה, זאבה (חסונה), הייתה בתו של עורך החדשות של "מעריב" אהרן קלאוס. היה אב לשלושה בנים: יונתן, צייר החי בניו יורק, ערן, עורך דין במקצועו וניר, בעל תואר שני בשמאות.
חייו המקצועיים: כחייל השתתף לב ברבות ממלחמות ישראל וסיים את שירותו הצבאי בתפקיד מג"ד בדרגת סגן-אלוף במילואים. על תקופה זו העיד כי: "המלחמות שבהן השתתפתי הניבו כמה מספרי הטובים". הוא למד פילוסופיה באוניברסיטה העברית.
את פעילותו העיתונאית החל בעיתון "למרחב". שנים רבות עבד כעיתונאי ב"מעריב" ופרסם את המדור "פנטהאוז" במוסף "סופשבוע", משנת 1959.
ב-1973 כתב את התסריט לסרטו של ג'ורג' עובדיה, "קוראים לי שמיל".
יגאל היה יושב ראש האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל וחבר נשיאות מועצת העיתונות. על פעלו זכה בפרס שווימר לעיתונות. כסופר פרסם למעלה מארבעים ספרים, רבים מהם רבי-מכר. לאחר מלחמת יום הכיפורים הגיע לשיא כוחו כיוצר, בהטיפו נגד המלחמה. ספריו תורגמו לשפות רבות.
לאחר המלחמה שימש כתסריטאי של סדרת הטלוויזיה המצליחה, "גם אנו שופטים". הסדרה פנתה אל הנוער, והציבה מולו דילמות ערכיות.
נפטר ב-9 בנובמבר 2001, לאחר שלקה בהתקף לב. ארונו הוצב בבית העיתונאים בתל אביב, קודם ללווייתו. שרים ועורכי עיתונים עברו על פניו וספדו לו. נקבר בטקס חילוני בבית העלמין של קיבוצו, גבעת השלושה
מספריו
– פשע עשרה, קובץ סיפורים שרובם ראו אור לראשונה ב"מעריב לנוער"
– גבר לעניין
– אדוני השופט (1964)
– באלוהים, אמא, אני שונא את המלחמה, הוצאת ביתן, (1968) (תורגם לגרמנית ולנורווגית)
– לפתח גן עדן (1969)
– עירום מתחת לגלימה (1970)
– ד"ש מהעולם התחתון (1972)
– שמש שחורה – מיומנו של קצין קרבי, הוצאת ביתן, (1974)
– עין ההוריקן (1978)
– הצעקה האחרונה של המלך מינוס (1979)
– נקמה מתוקה (1981)
– עקב אכילס (1981)
– סקופ (1983)
– הסוכן (1986)
– הבוגד (1989)
– נסיך ירושלים (1991)
– שתיקת הזמיר (1995)
– אהבה סובבת עולם (1996), ספר בו קיבץ מאות סיפורים, אגדות, משלים ומובאות מהספרות העולמית ומהוגי דעות, בשילוב תובנותיו שלו
– רומן המתח משחק הבובות 1997
יהי זכרו ברוך.
יגאל'ה, קינה שנשא אחיו הצעיר נחום ביום הלוויה
אנו מחזירים אותך היום לביתך בקיבוץ גבעת השלושה. כי היית בן גבעת השלושה עד יומך האחרון. אתה מצטרף עכשיו אל חדר האוכל של מעלה, שבו נחים האנשים אשר את דעתם הערכת באמת.
בחדר האוכל של מעלה, אתה מתבונן כילד במאיר בליז'ובסקי, הפרדסן ואיש הרוח ובאריה רבינר רועה הצאן ואיש הספר ובאבא שלנו, אברהם, המשורר הפרדסן. ואתם יושבים ומשוחחים ואתה מביט בהם בהערצה ומחכה לחוות דעתם על כל ספר ועל כל מאמר שכתבת. זהו בית המשפט העליון שאותו רצית לרצות כל ימיך.
כל הדמויות אשר עליהן כתבת שוכבות ונחות כאן סביב, כמו סיפור גדול, כמו רומן רב דפים שרק ראשי המצבות כראשי פרקים מפרידים בין עלילה לעלילה.
שלוש פעמים ליווינו יחד בן משפחה בדרך הזו החוצה את הרפת וחולפת בין השדות. לראשונה היה זה משה'לה אחינו שנהרג בעת שירותו הצבאי. ילד הייתי ואתה לי כאב אחזת בידי וניחמת. תשע שנים מאוחר יותר ואני כבר חייל ליווינו את אבא שאותו כה הערצת שליבו כשל מעומס הצער. ושנים רבות אחר כך את אמא שבעת ימים וכאב.
היום, בפעם הרביעית אני הולך בשביל הזה ומוביל אותך כפי שהבטחתי לך, בחזרה אל המקום שבו ביקשת למצוא את מנוחתך האחרונה. כאן על גדות הואדי בצל עצים באמצע השדה.
אך לאן נוביל את הכאב הזה? את האובדן העמוק, את החלל המעיק בחזה? כי היית לי אח ורע וחבר וידיד אמת. למדנו לבכות לבד את הכאב העצור הזה שלא יגונב לאוזן זרה. ואני כותב והדמעות מרטיבות את הקלידים. לאן נוליך את הכאב יגאל לאן?